Häiden FAQ

Olemme koonneet sinulle usein kysyttyjä kysymyksiä.

Kysymys #1

Paljonko hääjuhlan järjestäminen maksaa ja mitä hinta sisältää?

Hääpaketit hinnoitellaan henkilöhinta-periaatteella, eli erillistä tilavuokraa emme veloita. Hääpaketin henkilöhinta määräytyy aikuisten vierasmäärän ja menuvalinnan mukaan. Teemme aina henkilökohtaisen tarjouksen.

Henkilöhinnan lisäksi kustannuksia tulee hääparin tarjoamista juomista ja lisäpalveluista, kuten iltapalasta tai jatkoajasta. Kaupan päälle saatte ammattitaitomme käyttöönne jo suunnitteluvaiheessa.

Hääpakettien hinnat elävät joka kymmenen aikuisen (yli 12v.) kohdalla x summalla suuntaan tai toiseen, mitä isompi vierasmäärä sitä vähemmän summa elää ja mitä pienempi vierasmäärä, sitä isompi summa on. Halutessanne voitte kysyä tutustumiskäynnillä hintataulukkoa nähtäväksi, sillä tarjous lähtee aina vain yhdellä hinnalla perustuen ilmoitettuun aikuisten (yli 12v.) määrään.

Juhlan hintaan sisältyy

  • Hääsuunnittelija, joka auttaa häidenne suunnitteluvaiheessa sekä hääpäivän kulussa ja sen aikatauluttamisessa. Hääsuunnittelija ei pakosti ole paikalla hääjuhlan aikana.
  • Sovittu juhlatila hääjuhlanne ajaksi (Juhlatila määräytyy vierasmäärän mukaisesti)
  • Juhlatilan somistus halutessanne talon koristeilla
  • Onnittelumaljana kuohuviini tai alkoholiton vaihtoehto
  • Juhlaruokailu pitopöydästä
  • Pitopöydän kattaus talon astioilla
  • Juhlatilan siivous hääjuhlan jälkeen
  • Palvelun juhlia valmisteltaessa ja sen aikana
  • Suunnittelutapaaminen ja aikaa koristelulle ennen juhlia

Kesäsesonkina lauantaina (touko-syyskuu) myyntitakuu on 6000 e. Häiden kokonaissumman tulee ylittää 6000 e. Kesä-elokuun perjantaisin myyntitakuu on 5000 e. Sesongin ulkopuolella myyntitakuu 2000 e.

Kysymys #2

Onko teillä erikseen tilavuokraa?

Emme veloita erillistä tilavuokraa ravintolatilasta.

Mikäli haluatte varata saunatiloja tai Halkoproomut, niistä perimme erillisen tilavuokran.

 

Kysymys #3

Mitä myyntitakuu tarkoittaa?

  • Myyntitakuu on ajankohtaan sidonnainen summa, esimerkiksi 6000e, jonka täyttyessä ruoka- ja juomamyynnistä sinulta ei veloiteta erikseen tilavuokraa. Jos tarjoiluiden summa jää esimerkiksi 5800e, veloitetaan erotus 200e tilavuokrana.
  • Myyntitakuu on minimiveloitus, jonka laitamme häiden jälkeen laskutukseen.
  • Mikäli hääpaketin ja muiden palveluiden hinnoista ei kertyisi tarvittavaa myyntitakuuta, niin laskutamme loppusumman tilavuokrana.
  • Myyntitakuuseen lasketaan teidän hääpaketistanne koostuvat kulut sekä vieraidenne käyttämä raha baarissa.

Kysymys #4

Paljonko Savutuvan Apajalle mahtuu vieraita?

Tilojemme kapasiteetit

Kalliosali
Tilamme suurin sali, johon mahtuu enintään 120 ruokailijaa. Suositeltu vierasmäärä on 80–110 henkilöä. Varaamme Kalliosalin ensisijaisesti yli 60 hengen tilaisuuksiin.

Riihi
Tunnelmallinen tila, joka jakautuu kahteen osaan. Koko tila on aina varattuna yhdelle ryhmälle. Toiselle puolelle mahtuu noin 40 henkilöä ja toiselle noin 30 henkilöä, eli yhteensä noin 70 henkilöä.

Metsäkabinetti
Rauhallinen tila pienempiin kokoontumisiin, jossa on istumapaikat 20 hengelle.

Halkoproomut
Rannassa sijaitsevat Halkoproomut ovat kesäisin suosittu jatkopaikka. Proomulle sopii noin 100–120 henkilöä.

Suuremmat tilaisuudet
Yli 120 hengen tilaisuuksiin on mahdollista yhdistää useampi tila. Esimerkiksi Kalliosali ja Riihi sijaitsevat vierekkäin, ja niiden väliset ovet voidaan avata yhtenäisen kokonaisuuden luomiseksi. Yhdessä nämä tilat tarjoavat juhlatilat noin 200 hengelle.

Mukavuudet
Kaikissa tiloissa on omat wc-tilat ja erilliset sisäänkäynnit.

Kysymys #5

Voiko Apajalla olla toinen tilaisuus yhtä aikaa?

Kyllä voi. Tilaisuudet suunnitellaan aina niin, että jokainen seurue saa nauttia juhlastaan ilman häiriöitä. Varaamme jokaiselle tilaisuudelle sovitun tilan yksityiskäyttöön, ja kaikissa tiloissamme on oma sisäänkäynti sekä omat wc-tilat.

Kysymys #6

Voiko vihkimisen järjestää Savutuvan Apajalla?

Kesäaikaan vihkiminen onnistuu Halkoproomulla, Päijänteen syleilyssä. Vihkimisjärjestelyistä veloitetaan erikseen, ja ne sisältävät muun muassa vihkiharjoituksen koristelupalaverin yhteydessä, äänentoiston, laiturin siivouksen sekä koristelun. Lisäksi henkilökuntamme on apunanne vihkimisen ajan.

Mikäli vihkiminen järjestetään juhlatilassa, siitäkin veloitetaan erillinen järjestelymaksu. Esimerkiksi Kalliosalissa vihkiminen tapahtuu usein takkatulen loimussa, riippuen häiden vierasmäärästä ja varatusta tilasta.

Hääparin tulee itse huolehtia vihkijästä, esimerkiksi omasta seurakunnastaan tai maistraatista.

Kysymys #7

Kuinka pitkä matka Apajalle on ja miten sinne pääsee?

Apaja sijaitsee vain 12 km Jyväskylän keskustasta, ja vesitse Jyväskylän kaupungin satamasta matkaa on vain 4 km. Apajalle pääset oman auton lisäksi myös paikallisliikenteen bussilla (linja nro 1 Haapaniemeen).

Kesäaikaan suosittelemme saapumista vesiteitse, sillä Päijänteen isotkin laivat voivat pysähtyä Apajan omassa laiturissa. Savutuvan omaan laivaan, M/S Apajaan, mahtuu 30–40 henkeä — Lisätietoa laivasta löydät täältä.

Savutuvan yhteydessä on tilava, ilmainen parkkipaikka, mutta suosittelemme erityisesti saapumista hääjuhlaan kimppakyydein tai yhteiskuljetuksin.

Kysymys #8

Voimmeko tuoda omat ruuat tai tilata ne muualta?

  • Toimintamme perustuu ravintolapalveluihin, jonka vuoksi tilaisuuksien ruoat tulevat omasta keittiöstämme. Hääväki voi tuoda mukanaan joitakin ruokia, mutta näistä sovimme aina tapauskohtaisesti ennakkoon. Esim. isoäidin reseptillä leivotut pikkuleivät tai karkkibuffet ovat tervetulleita
  • Lisäksi hääpari voi halutessaan tuoda Apajan ulkopuolelta, konditoriasta tilattuja hääkakkuja. Hääparin vastuulle jää huomioida kakkujen riittävyys, erityisruokavaliot ja allergiat. Apajan henkilökunnalle tulee toimittaa kakkujen allergiatiedot etukäteen.
  • Otamme  tarjoilusta erillisen tarjoilumaksun 3 e | hlö, sisältäen kylmäsäilytyksen ja esillepanon sekä astiaston.
  • Apajan ruokia ei voi ottaa mukaan. Hääparin tuomat erilliset tuotteet voi ottaa mukaan kotiin.

Kysymys #9

Voimmeko vaikuttaa menuun?

  • Kyllä voitte. Juhlamenumme ovat tarkkaan suunniteltuja kokonaisuuksia, mutta voimme suunnitella ja muokata Teille sopivan menun yhdessä.

Kysymys #10

Voimmeko tuoda omat juomat?

  • Ette voi. Koko alueemme (kaikki ravintolatilat, saunat ja piha-alue) on anniskelualuetta eli omien juomien nauttiminen ja hallussapito on lain mukaan kielletty.
  • Omien juomien nauttiminen anniskelualueella tai sen läheisyydessä on ehdottomasti kielletty. Henkilökunnalla on tarvittaessa oikeus puuttua omien juomien nauttimiseen tilanteen vaatimalla tavalla. Savutuvan Apajalla on oikeus lisätä hääparin loppulaskuun 500euron sakko, mikäli omien juomien nauttimisesta on henkilökunnan mielestä selkeää häiriötä ja ohjeistusta omien juomien nauttimisen suhteen rikotaan. Lisäksi mikäli omia juomia nautitaan Savutuvan Apajan anniskelualueen välittömässä läheisyydessä, on henkilökunnalla oikeus päättää voiko seurue enää jatkaa juhlia alueella.
  • Baarimme palvelee koko tilaisuuden ajan ja meillä on A-oikeudet. Otamme myös mielellämme juomatoiveitanne vastaan.
  • Baarimestarimme suunnittelee mielellään teille omat drinkkisuositukset.

Kysymys #11

Pääsemmekö suunnittelemaan juhlia paikan päälle?

  • Jos olette jo vahvistaneet hääjuhlan, niin teillä on käytössänne suunnittelutapaamisen lisäksi koristeluun ja mahdolliseen vihkiharjoitukseen varattu aika.
    Suunnittelutapaamisen kesto 1h | kerta. Lisätunnit 60e | alkava tunti ja lisätapaamiset 60e | h.
  • Tapaamisajat sovitaan yhdessä myyntipalvelumme kanssa. Suosittelemme pitämään hääpakettiin kuuluvan tapaamisen vierasmäärän vahvistuttua, jolloin tapaamisessa on hyvä vahvistaa menuvalinta,  aikataulu ja ohjelmanumerot, mahdollinen iltapala sekä juomavalinnat.
  • Suosittelemme varaamaan lisätapaamisen ennen kutsujen lähettämistä, jolloin voimme käydä kaikki askarruttavat kysymykset läpi ennen virallista suunnittelutapaamista
  • Toivomme, että palaverissa olisivat mukana kaikki hääjuhlan avainhenkilöt, kuten mm. kaasot ja bestmanit, tarvittaessa äidit ja isät tms. kuitenkin huolehtien, että jokaisella on tietoa mitä suunnittelupalaverissa käydään tai selkeä tehtävä koristelun etenemiseen, jolloin aikaa jää myös hääpäivän läpivientiin ja yksityiskohtien hiomiseen.

Kysymys #12

Mitä talon koristeluihin sisältyy ja voimmeko tuoda omia koristeita?

Meiltä on mahdollista lainata koristeluun mm. maljakoita, kynttilänjalkoja ja muuta somistusmateriaalia –Koristelulistan löydät täältä.

Omat kukat ja koristeet ovat myös lämpimästi tervetulleita.

Juhlatilan siisteyden vuoksi glitterin, konfetin ja muiden silppukoristeiden käyttö ei ole sallittua. Mikäli tällaisia koristeita kuitenkin toivotaan ehdottomasti käytettävän, voimme sopia asiasta tapauskohtaisesti erillisen siivouskulun lisällä.

Kysymys #13

Milloin voimme koristella ja laittaa paikat kuntoon?

  • Yleensä koristelut tehdään edellisenä päivänä sovittuna aikana, mikäli muita tilaisuuksia ei ole. Koristelulle on varattu aikaa 2 tuntia. Samalla käydään vielä läpi hääpäivän kulku yhdessä hääväen kanssa ja mahdolliset vihkiharjoitukset. Lisätunnit 60e | alkava tunti. Lisätunnit varattava etukäteen.
  • Huomioittehan, että tilassa voi olla toinen tilaisuus edeltävänä päivänä, jolloin koristelut eivät välttämättä silloin onnistu. Tuolloin Savutuvan Apajan henkilökunta hoitaa kattauksen ja koristelun hääparin ohjeiden mukaisesti. Näissä tapauksessa sovimme asiasta erikseen.
  • Hääaamuna henkilökuntamme käsiparit ovat varattuna mahdollisesti kattauksen tekemiseen, mikä kannattaa ottaa huomioon, mikäli hääpari ja kaasot sekä bestmanit saapuvat aiemmin juhlapaikalle. Henkilökuntamme aikaa ei ole varattu juokseviin asioihin enää tässä kohtaa.

Kysymys #14

Voimmeko soittaa omaa musiikkia ja millainen tekniikka tiloissa on?

  • Kalliosalissa ja Riihiravintolassa on koko tilan kattava äänentoistojärjestelmä. Suosittelemme kuitenkin iltajuhlia varten bändiä tai DJ:tä. Kalliosalissa käytössänne on langaton mikrofoni.
  • Tarvittaessa on saatavilla myös langallinen mikrofoni ja kannettava aktiivikaiutin esimerkiksi vihkimistä varten.
  • Äänentoistolaitteistoon on mahdollista yhdistää esimerkiksi oma tietokone tai puhelin. Laitteisto on hyvä testata ennakkoon esimerkiksi koristelupalaverin yhteydessä.
  • Käytössänne on myös videotykki ja valkokangas, näiden käytöstä sovitaan myös etukäteen.
  • Esiintyjien; bändin tai DJ:n, tulee tuoda oma tekniikka.

Kysymys #15

Meille on tulossa bändi, mahtuuko Apajalla soittamaan ja tanssimaan?

  • Kyllä mahtuu! Soittopaikka riippuu jatkopaikasta.
  • Kalliosalissa on pieni lava, jossa osa bändin jäsenet mahtuvat soittamaan. Kalliosalissa on myös tanssitilaa lavan edustalla.
  • Riihellä mahtuu soittamaan maksimissaan nelihenkinen bändi.
  • Halkoproomuilla bändi voi soittaa laiturilla live –musiikkia klo 22:00 saakka. Jos musiikkia soitetaan kauemmin tai suuremmalla voimakkuudella, pitää meluilmoitus tehdä kaupungin ympäristöpalveluille. Bändi voi soittaa ilman melulupaa proomujen sisällä 01:30 saakka.
  • Tarvittaessa haemme melulupaa ja laskutamme asiakasta.

Kysymys #16

Paljonko bändin, valokuvaajan ja papin ruokailu maksaa?

  • Mikäli esiintyjät, kuten bändi tai puhuja tms. ovat ulkopuolisia, niin heille voi varata ruokailun -50% hääpaketin hinnasta. Suosittelemme, että tällöin esiintyjät voivat noutaa ruoan samasta pitopöydästä juhlavieraiden jälkeen.
  • Bändille ja esiintyjille voi varata myös iltapalan. Tämä menee normaaliveloituksella, mutta on usein sujuvampi bändin aikataulujen vuoksi.
  • Mikäli valokuvaaja on ulkopuolinen, niin hän syö myös -50% hääpaketin hinnasta. Suosittelemme tekemään valokuvaajalle myös paikkaplaseerauksen, jotta hän pääsee nopeasti ruoan pariin ja taas jatkamaan valokuvausta syömisen jälkeen.
  • Pappi syö -50% hääpaketin hinnasta.

Kysymys #17

Mihin asti juhlat voivat jatkua?

  • Juhlatilat ovat käytössä sovitun ajan ja yleisimmin hääjuhla päättyy klo 24.00. (valomerkki 23:30)
  • Hääjuhlaan on myös mahdollista pidentää jatkoajalla, joka on saatavilla klo 02.00 saakka (valomerkki 01.30) Jatkoajan hinta on 320e

Kysymys #18

Milloin lopullinen henkilömäärä pitää vahvistaa?

  • Kutsuihin suosittelemme pyytämään vastausta n. kuukautta ennen juhlia. Meille riittää kuitenkin, että lopullinen henkilömäärä on selvillä 2 viikkoa ennen hääjuhlaa (Laskutus perustuu tähän)
  • Mikäli viime hetken peruutuksia tulee, niin hyväksymme ilmoitetusta henkilömäärästä 5% pudotuksen, mikäli uusi henkilömäärä on ilmoitettu kirjallisesti viimeistään vuorokausi ennen tilaisuutta. Muutoin tilaisuus laskutetaan ennakkoon (14vrk) ilmoitetun henkilömäärän mukaan, tai sen ylittyessä toteutuneen määrän mukaan.

Kysymys #19

Milloin häät maksetaan?

  • Ennakkoon veloitamme juhlan vahvistuessa ennakkovarausmaksun 600e, joka häiden toteutuessa hyvitetään loppulaskun yhteydessä.
  • Yksityishenkilöitä laskuttaessa tarkistamme luottotiedot ennakkovarausmaksun yhteydessä sekä uudestaan lähempänä hääjuhlia.
  • Pääsääntöisesti hääjuhla maksetaan häiden jälkeen laskulla. Laskulla on maksuaikaa 14 päivää. Useampi henkilö voi maksaa samaa häälaskua samalla viitenumerolla.

Kysymys #20

Miten voimme perua varauksen?

  • Vahvistetun varauksen voi perua ilman lisäkuluja viimeistään 180 päivää ennen tilaisuutta
  • Peruutuksen tapahtuessa 179 päivää-90 päivää ennen tilaisuutta laskutamme 25% tilaisuuden kokonaisarvosta.
  • Peruutuksen tapahtuessa 89-30 päivää ennen tilaisuutta 50% tilaisuuden kokonaisarvosta.
  • Peruutuksen tapahtuessa 29-0 päivää ennen tilaisuutta laskutamme 100% tilaisuuden kokonaisarvosta.
  • Kokonaisarvon laskemisessa otetaan huomioon tarjouksessa annettu henkilömäärä. Mikäli hääpaketin menuvalintaa ei ole tehty, otetaan huomioon tarjouksessa annettu edullisin vaihtoehto.
  • Peruutuksen tapahtuessa varauksen vahvistamiseksi maksettua ennakkovarausmaksua ei hyvitetä.
  • Vahvistettu varaus on aina peruutettava kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla.
  • Mikäli varauksesta perutaan osa, tai sitä muutetaan merkittävästi 3 kalenterikuukautta ennen tilaisuutta, veloitamme 50% peruttujen palveluiden kokonaisarvosta.

Kysymys #21

Voimmeko tulla tutustumaan juhlapaikkaan?

  • Ehdottomasti! Tutustumiskäynnit sovitaan aina erikseen, jolloin voimme varmistaa, että juhlatilat ovat vapaana kiertelyyn.
  • Yksityistilaisuuksien vuoksi esittelylle tai tapaamiselle on aina sovittava aika. Tapaamisesta voitte laittaa viestiä tunnelma@savutuvanapaja.fi
  • Tutustumiskäyntiin varataan aikaa n. 30min.
  • Tutustumiskäynnit onnistuvat parhaiten arkisin klo 9-17 välillä.

Kysymys #22

Haluamme tarjota iltapalan, milloin ja miten iltapalatarjoilu on järjestetty?

  • Iltapala on vapaaehtoinen lisä tarjoiluihin hääjuhlissa
  • Iltapalan voi tilata haluamalleen vierasmäärälle, eli sitä ei ole pakko tilata koko häiden vierasmäärälle
  • Kuitenkin iltapala tulee olla koko halutulle määrälle sama
  • Iltapala tarjoillaan teille sopivassa kohtaa ennen klo 23.00

Iltapalalistauksen löydätte täältä

Kysymys #23

Sitouttaako alustava varaus meidät?

  • Ei, teemme mieluusti alustavan varauksen kalenteriimme tarjouksen voimassaolon ajalle.
  • Tämän ajan puitteissa varaus tulee vapauttaa tai vahvistaa
  • Voitte myös pyytää lisäaikaa mietintöihin

Kysymys #24

Pääsemmekö maistelemaan häämenut?

  • Järjestämme aina alkuvuodesta maalis-huhtikuun aikana Makuja ja tunnelmaa -tilaisuuden, jossa häämenut ovat maisteltavissa suurimmalta osin
  • Emme järjestä erillisiä häämaisteluiltoja

Kysymys #25

Menun valinta ja erityisruokavaliot

  • Menuvalinta tulee tehdä viimeistään kaksi viikkoa ennen hääjuhlaa
  • Hääkakut hinnoittellaan erikseen. Halutessanne voitte tilata hääkakun myös muualta, tällöin Apajalta lisätään  laskulle 3 e | henkilö. Tämä kattaa ulkopuolisen hääkakun kylmäsäilytyksen, esillepanon, astiat sekä kattaus- ja tarjoilumaksun.
  • Lähtökohtaisesti tarjoilemme kaikki häämenut laadukkaasta buffet-pöydästä, mutta mikäli teillä on toiveissa osittain pöytiin tarjoiltava häämenu, autamme mieluusti sen suunnittelussa
  • Mahdolliset allergiat ja erikoisruokavaliot pyydämme ilmoittamaan menuvalintojen yhteydessä. Tällöin voimme muokata häämenuanne yhdessä kaikille sopivammaksi tai valmistaa tarvittaessa lisämaksusta lisäpääruokia tai runsaampia tarjoiluja.

Kysymys #26

Mihin voimme pysäköidä?

  • Meille on helppo tulla niin laivalla, bussilla kuin henkilöautollakin.
  • Pihalla on runsaasti ilmaista parkkitilaa. Lisäksi Halkoproomuilta löytyy pienvenelaituri, jos haluat saapua vesiteitse. Ilmoitathan aina etukäteen, mikäli saavut risteillen omalla tai tilausaluksella.
  • Yön yli parkkiin tai laituriin jäävistä kulkuneuvoista sovitaan aina erikseen.
  • Osoitteemme on
    Savutuvan Apaja | Opinsaunankiuas 1 | 40820 Haapaniemi

Kysymys #27

Voiko tiloissanne käyttää Thermacelliä?

Valitettavasti Thermacell-laitteiden ja vastaavien hyönteiskarkottimien käyttö ei ole mahdollista, sillä ravintolamme sijaitsee luonnonsuojelualueella ja pihapiirissämme on kaksi omaa mehiläispesää. Mehiläiset ovat tärkeä osa alueen luontoa ja niiden suojeleminen on meille tärkeää.

Hääjuhlien jatkoille sekä saunatiloihin voi kuitenkin tuoda hyttyssavuja ja iholle levitettäviä hyönteiskarkotteita. Kiitos, että kunnioitatte luonnon monimuotoisuutta ja yhteistä ympäristöämme.

Kysymys #28

Kauanko löytötavaroita ja koristeita säilytetään? Sekä milloin koristeet noudetaan?

Säilytämme vierailta ja asiakkailta jääneet löytötavarat kahden viikon ajan. Noudosta sovitaan erikseen myyntipalvelumme kanssa: tunnelma@savutuvanapaja.fi tai puh. 014 262 022.
Valitettavasti meillä ei ole mahdollisuutta postittaa löytötavaroita.

Hääkoristeiden haku sovitaan aina erikseen.
Toivomme, että koristeet ja tavarat noudetaan ennen mahdolliselle häämatkalle lähtöä, jotta ne eivät jää pitkäksi aikaa säilytykseen. Mikäli koristeita jää vielä sovitun haun jälkeen Apajalle, järjestämme niille uuden noutoajan. Muussa tapauksessa säilytämme koristeita kahden viikon ajan tiloissamme.